کانون فرهنگی مذهبی چشمه

این جا چراغی روشن است...

کانون فرهنگی مذهبی چشمه

این جا چراغی روشن است...

این وبلاگ توسط گروه فرهنگی مذهبی چشمه راه اندازی گردیده است.
این مجموعه سعی دارد با جذب و نوجوانان و جوانان مومن در راستای بهبود بخشی به تحولات فرهنگی و مذهبی در جامعه اسلامی تلاش نماید.
شعار ما در این مجموعه :

نَّما قَلبُ الحَدَثِ کَالارضِ الخالیَةِ ما اُلقىَ فیها مِن شَىْ ءٍ قَبِلَتهُ؛

دل نوجوان مانند زمین آماده است که هر بذرى در آن افشانده شود، مى پذیرد.

یا حق
روابط عمومی کانون فرهنگی مذهبی چشمه

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

وظایف نوجوانان و جوانان در برابر دین و مهدویت

پنجشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴ ق.ظ
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه هفدهم اسفند ۱۳۹۰ توسط حمید باقری | عاشق مهدی
از مهمترین ابعاد تکلیف و مقاومت در عصر غیبت و انتظار، مقاومت در بعد دینداری است. یعنی هر کس بکوشد تا دین خود را در اعتقاد و عمل حفظ کند، مبانی اعتقادی و عقیدتی خویش را با تفکر و تامل و کسب آگاهیهای سودمند و شناختهای صحیح استوار سازد. نیز به اعمال تکلیفی دین عمل نمایند تا خویش را به عنوان فردی مومن و صدیق نگاه دارد و در جامعه به عنوان یک انسان متدین متعهد،حضور داشته باشد. [5] .
در زمان حاضر که دشمنان اسلام تلاش می‏کنند تا با سست کردن مبانی اعتقادی جوانان و ایجاد شبهه در ذهن جوانان، پایه‏های اعتقادی و دینی آنها را متزلزل کنند حفظ دین و روحیه دینداری در جوانان از نخستین وظایف جوانان در عصر غیبت به شمار می‏رود.

به عبارت دیگر، یکی از ابعاد عظیم تکلیف حساس و بزرگ جوانان در عصر غیبت و انتظار، حفظ دین و نگهبانی مرزهای عقیدتی و حراست از باورهای مقدس است.در زمان غیبت امام (عج) ممکن است شبهه‏هایی در ذهن بیاید یا عواملی به سست کردن پایه‏های اعتقادی جوانان برخیزند که باید در برابر این شبهات مقاومت کرد.

در این راستا جوانان می‏توانند با مطالعه کتابهای دینی، شرکت در مجالس مذهبی و آشنایی بیشتر با مفاهیم اسلامی و پژوهش و شناسایی ارزشهای اصیل اسلامی، دین خود را در برابر هجمه دشمنان دین حفظ نمایند. از سنگینترین رسالت جوانان مومن در حفظ دین اینست که به اهل بیت علیه‏السلام و سیره آنها تمسک

جویند تا از لغزشهای دینی و اعتقادی در امان باشند. در احادیث و تعالیم ائمه علیه‏السلام تاکید شده است بر اینکه در عصر غیبت راه امامان را بپیمایند و از تعالیم و احکام آنها پیروی کنند، به تولای آنان چنگ زنند و از دشمنان و مخالفان آنان و قرار گرفتن در خط مخالفان آنها تبرا جویند. [6] جوانان مومن و منتظر در عصر غیبت با سرمشق قرار دادن و الگو گرفتن از تعالیم انبیاء می‏توانند بعد دینداری و دین آموزی خویش را تقویت و اعتلاء بخشند و شناخت و بصیرت خود را در زمینه‏های مختلف عقیدتی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افزایش دهند و این خودگامی است در اصلاح و پیشبرد اهداف عالیه جامعه اسلامی و مبارزه با تهاجم فرهنگی تبلیغی بیگانگان.


ظهور
 

بعد پارسایی‏

دوران جوانی مرحله‏ای است که انسان بیشتر در معرض لغزشها و انحرافات اخلاقی قرار دارد و در واقع احساس بر عقل چیره می‏گردد و چه بسا انسان به همین خاطر از انجام عمل صالح غافل بماند. از حساس‏ترین دوران زندگی انسان، دوران جوانی است که مراقبت از خود در این مرحله از عمر بسیار مهم و حائز اهمیت فراوان است. پیشه کردن تقوی الهی، تدین و پارسایی در این دوره از زندگی (دوران جوانی) از برجستگی خاصی برخوردار می‏باشد و شاید کمی مشکل باشد ولی با تمرین و ممارست می‏توان این بعد را تقویت نمود. [7] داشتن این بعد از ابعاد تکلیف در عصر انتظار از سوی جوانان مهم و قابل توجه است. چرا که در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است. در دوره جوانی زاهد و پارسا بودن مطلوب زندگی بشری است. بخصوص در عصر غیبت جوانان از طریق زهد و تقوی می‏توانند در زمره یاران شایسته امام زمان (عج) قرار گیرند و زمینه و شرائط ظهور آن امام همام را به بهترین وجه ممکن فراهم سازند. و در گسترش عدل و داد در سراسر گیتی و احقاق

حقوق مستضعفین مؤثر واقع شوند.

وقتی جوان عصر انتظار به لباس تقوی آراسته شود فساد در وی هرگز راه نمی‏یابد و القائات شوم فرهنگی دشمنان در وی اثر بخش نخواهد بود. برای مبارزه با فساد در عصر غیبت داشتن این صفت (پارسایی و تقوی) از سوی جوانان یک ضرورت است. با وجود جوانان مؤمن با خصوصیات فوق در صحنه‏های مختلف جامعه اسلامی، مظاهر فساد در جامعه از بین رفته و جامعه در مسیر سعادت و کمال انسانها حرکت خواهد کرد. همین جوانان هستند که یاران مهدی (عج) در عصر ظهور می‏باشند و ثبات و تداوم حکومت جهانی ولی عصر ( عج) به حضور و مشارکت جوانان متعهد و وارسته نیازمند است. و از تعرض دشمنان در امان خواهد بود.

آقا


بعد فرهنگی‏


منظور از بعد فرهنگی نگهبانی و حراست فرهنگ دینی در جامعه و میان جوانان است و اینکه فرهنگ اسلامی و دینی با مشخصات و ویژگیهایی که قبلا ذکر آن رفت در میان جوانان و جامعه زنده بماند و نقش آفرین و جهت بخش باشد. [8] .

امروز، همین فرهنگ اسلامی و دینی مورد تهاجم بیگانگان و دشمنان دین قرار گرفته است. دشمن سعی دارد با حذف فرهنگی دینی و اسلامی در جامعه اسلامی و دور کردن جوانان از مفاهیم فرهنگ دینی، سلطه فرهنگی خود را جامعه اسلامی گسترش دهد و بر حذف آن تاکید می‏کند. تهاجم فرهنگی چیزی جز حذف و به ابتذال کشانیدن فرهنگ دینی در جامعه اسلامی عصر غیبت نمی‏باشد. امروز آنچه در جامعه اسلامی عصر انتظار ضرورت دارد تقویت جبهه فرهنگی است. دیروز مسئله نظامی مطرح بود ولی امروز نبرد فرهنگی. در این جبهه فرهنگی


 

[ صفحه 393]


 

جوانان بخصوص جوانان تحصیلکرده نقش مهمی را بازی می‏کنند و رسالت سنگینی را برعهده دارند. جدایی و بیگانگی این قشر از جامعه از فرهنگ اسلامی و دینی ضررهای جبران ناپذیری را متوجه اسلام و مسلمین می‏گرداند. بدیهی است که تحقق ظهور مهدی (عج) در گرو حفظ ارزشهای اسلامی و فرهنگ متعالی دینی در جامعه و پایبند بودن جوانان بعنوان اصحاب آن امام در عصر ظهور به این فرهنگ اسلامی و استمرار آن تا زمان ظهور حجت حق می‏باشد. صیانت از این فرهنگ یکی از راههای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان دین در عصر غیبت از جانب جوانان می‏باشد.جوانان می‏توانند با مطالعه و پژوهش و کاوش در مفاهیم عمیق فرهنگ اسلامی و دینی در نشر این فرهنگ و شناساندن آن به جهانیان نه تنها بر غنا و پویایی آن بیافزایند بلکه می‏توانند از این طریق اسلام حقیقی را به جهانیان معرفی کنند و زمینه جذب فرهنگهای دیگر را به دین مبین اسلام فراهم سازند. مبارزه فرهنگی کار فرهنگی می‏خواهد. بنابراین در مبارزه با تهاجم فرهنگی باید ابزار فرهنگی را به خدمت گرفت. [9] گسترش فرهنگ اسلامی در سطح جامعه و حتی در فراسوی مرزهای جامعه اسلامی گامی موثر در این راستا می‏باشد. نوشتن مقالات تحقیقی پیرامون فرهنگ اسلامی و مقایسه آن با فرهنگهای الحادی معاصر، برگزاری نشستهای علمی فرهنگی در زمینه تبیین فرهنگ متعالی اسلامی، برگزاری سمینارهای علمی، تشکیل انجمنهای علمی و تحقیقی در زمینه معارف اسلامی و حتی برپایی مجالس مناظره فرهنگی با شرکت گروههای مختلف و دعوت از صاحبنظران علوم دینی و مسائل فرهنگی از سوی جوانان از جمله اقداماتی است که می‏تواند در شناسایی و ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه عصر غیبت موثر بوده و جامعه اسلامی را در برابر هجمه فرهنگی بیگانگان واکسینه نماید.

بخاطر داشته باشیم که در تهاجم فرهنگی دشمنان با سرمایه گذاریهای فراوان مدعی می‏کنند در مسلمین عقده حقارت و خود کم‏بینی ایجاد کنند که صاحب فرهنگ مترقی نیستند و اینکه فرهنگ اسلامی فرهنگی متروک و کهنه است. [10] لذا می توان با معرفی فرهنگ اسلامی و نمایاندن کاربرد آن در زندگی بشری عملا به دشمنان فهماند که فرهنگ اسلامی بهتر می‏توانند خودیابی و خودشناسی کنند. یکی از نمونه‏های ایمان به غیب و امام غایب همین تمسک به فرهنگ دینی و اسلامی است. ایمان به قیام مهدی (عج) در گرو ایمان به فرهنگ اسلامی و ارزشهای دینی است که امروز همین فرهنگ مورد هجم دشمنان دین قرار گرفته است. بدلیل اهمیت این فرهنگ است که دشمنان از هر سو تلا ش می‏کنند آنرا زیر سوال ببرند.


خود آقا
 

بعد امر به معروف و نهی از منکر


از بهترین راههای عملی مبارزه جوانان با فساد و تهاجم فرهنگی بیگانگان در جامعه عصر غیبت، امر به معروف و نهی از منکر و احیاء آن در جامعه اسلامی است. با این دو عمل است که احکام و فرایض الهی در جامعه برقرار می‏ماند و جامعه دینی از انحراف نجات می‏یابد. رضا و خشنودی امام زمان (عج) در آن است که معروف عملی شود و منکر ترک گردد. بنابراین جوان منتظر نمی‏تواند در این باره بی‏تفاوت باشد. [11] بزرگترین امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر در روزگار ظهور، خود مهدی (عج) است پس چگونه ممکن است که جامعه منتظر، خشنودی مهدی را بخواهد ولی در این بعد به مهدی (عج) اقتدا نکند. اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در حفظ جامعه اسلامی از گرداب فساد چنان است که حضرت علی علیه‏السلام در بستر شهادت به فرزندانش امام حسن علیه‏السلام و امام حسین علیه‏السلام سفارش می‏کند: «لاتترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فیولی علیکم شرارکم ثم تدعون فلا یستجاب لکم»: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که در این صورت اشرار شما بر شما چیره می‏شوند. پس شما برای دفع آنها دعا کنید ولی دعای شما اجابت نمی‏شود. [12] هدف امام حسین نیز از برپایی قیام عاشورا احیاء امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی آن زمان بوده است.

در بحث از مقابله فرهنگی آنچه مهم است و باید به آن بیشتر از سایر موارد عنایت شود مسئله امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر قوی‏ترین سلاح پاسداری از فرهنگ و ارزشهای اسلامی و حفظ جامعه اسلامی از فساد و تعرض دشمنان دین می‏باشد. این دو فریضه بر حسب روایات، همه واجبات بوسیله این دو پا برجاست. با توجه به اهمیت این دو فریضه در دین اسلام، جوانان عصر انتظار بایستی پیشگام در اجرای این اصل مهم اسلامی باشند و در واقع جوانان با اجرای این اصل مهم می‏توانند بصورت عملی جامعه را از وجود آلودگیها پاک سازند و سلامت جامعه را تضمین کنند. جوانان منتظر در عصر غیبت با استفاده و بکارگیری نیروی جوانی خویش در ستادهای امر به معروف و نهی از منکر بخوبی می‏توانند جامعه اسلامی را از عناصر بیماری زا و میکروب گناه پاک‏سازی کنند تا جامعه اسلامی امروز پذیرای منجی عالم و صاحب حق گردد. اصلاح امت و نجات دادن اجتماع از انحراف و فساد اخلاقی در گرو احیا و اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر است لذا شایسته است که جوانان منتظر، خود را به آداب توحیدی اسلام در اجرای این اصل بکوشند و با تشکیل هسته‏های امر به معروف و نیز با همکاری با ستادهای امر به معروف و نهی از منکر ضمن طرد هر گونه فساد اخلاقی و اجتماعی در سطح جامعه، شرائط مطلوب را برای ظهور حضرت مهدی (عج) فراهم سازند پس بعد امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین ابعاد تکلیف جوانان در عصر انتظار بوده که توجه به آن بیش از پیش ضروری بنظر می‏رسد.

خود خود آقا
 


 

بعد رهبری ولی فقیه در عصر غیبت‏

اعتقاد به رهبری ولی فقیه و پیروی از ولایت امر در زمان غیبت از تکالیف جوانان منتظر در عصر غیبت است. در عصر غیبت که امام علیه‏السلام حضور ندارند وظیفه رهبری امت اسلام بر عهده ولی فقیه که امام علیه‏السلام حضور ندارند وظیفه رهبری امت اسلام برعهده ولی فقیه گذاشته شده است. و تشکیل حکومت در زمان غیبت یک آزمایش و امتحان الهی می‏باشد تا مسلمین با تشکیل حکومت اسلامی زمینه را برای حکومت جهانی مهدی موعود (عج) آماده سازند و اینکه آمادگی خویش را برای استقبال از امام زمان در قالب پیروی از ولی‏فقیه در زمان غیبت نشان دهند و یکی از نشانه‏های ایمان به قیام مهدی (عج) پذیرش ولایت فقیه و حرکت در خط ولایت می‏باشد. اصل ولایت فقیه محوری‏ترین اصل در زمان غیبت است که می‏توان به مدد آن این انقلاب را تا رسیدن به اهداف نهایی و ایجاد حکومت جهانی عدل و داد در سراسر گیتی پیش برد.

امروز در عصر انتظار ولایت فقیه در رأس همه اصول و ارزشهای ما قرار دارد و نظر به اهمیت و جایگاه ولی فقیه در رهبری نظام سیاسی اسلام است که دشمنان دین در تهاجم فرهنگی نوک حمله خود را متوجه ولایت امر کرده‏اند. بعبارت دیگر اصلی‏ترین پایگاه واقعی استکبار جهانی را کسانی تشکیل می‏دهند که مهمترین دستور تشکیلاتی آنها هجمه به ولایت فقیه است. بزرگترین توطئه فرهنگی عصر حاضر این است که حضور جوانان را در صحنه‏های مختلف کشور کمرنگ نموده و آنها را از مسیر ولایت فقیه و پیروی از ولایت امر منحرف سازند. لذا اعتقاد به رهبری ولایت فقیه در جامعه عصر غیبت و حرکت در راستای حکومت ولی فقیه از سوی جوانان منتظر از بهترین و گویاترین نشانه‏های ایمان جوانان منتظر در عصرغیبت به قیام مهدی (عج) می‏باشد. از وظایف جوانان منتظر و مؤمن این است که به افشاء ماهیت و عملکرد پایگاههایی را که با تهاجم فرهنگی و فکری در تلاشند ولایت فقیه را در جامعه اسلامی عصر غیبت تضعیف کنند، پرداخته و در پایبندی به اوامر ولی امر مسلمین دریغ نورزند. چرا که ولی‏فقیه نایب امام عصر بوده و اطاعت از ولی‏فقیه اطاعت از امام زمان (عج) می‏باشد.


خود * 3 آقا
 


 

نتیجه

وحشتناک‏ترین خطری که جامعه اسلامی عصر انتظار را تهدید می‏کند، تضعیف ایمان مردم بخصوص جوانان به انقلاب جهانی و نظام توحیدی اسلام و بدبین کردن آنها نسبت به فرهنگ اسلامی از سوی دشمنان دین می‏باشد که در صورت اتخاذ موضع انفعالی در برابر اینگونه توطئه‏های شوم فرهنگی دشمنان، جامعه اسلامی در معرض نابودی قرار می‏گیرد. و راه حفظ آن نیز به تکیه به ارزشهای اسلامی و فرهنگ متعالی دینی و پیروی از سیره ائمه معصومین و اطاعت از ولی‏فقیه می‏باشد. بویژه از آنجایی که جوانان مخاطب تهاجم فرهنگی دشمنان می‏باشند تکیه آنها بر ارزشهای اسلامی و پیروی از ولایت فقیه یک ضرورت تام می‏باشد. بطور کلی جامعه منتظر جامعه‏ای است که به اخلاق اسلامی آراسته باشد و انسان منتظر کسی است که دارای اخلاق اسلامی باشد و جوان منتظر باید مظهر اخلاق اسلامی باشد.

بنابراین جوانانی که دوست دارند در شمار اصحاب قائم باشند باید در عصر انتظار، مظهر اخلاق نیک اسلامی باشند. پایبندی جوانان به مبانی اعتقادی اسلام در عصر غیبت از مهمترین رسالت جوانان مومن و منتظر می‏باشد. نظر به اهمیت نقش جوانان در جامعه اسلامی، دشمنان سعی می‏کنند تا با القائات فرهنگی غلط ریشه‏های اعتقادی جوانان را مخدوش نموده و آنها را به آینده نظام توحیدی اسلام مایوس کنند. اینجاست که جوانان منتظر مراقب دسیسه‏های دشمنان بوده و خود را با تمسک به فرهنگ اسلامی و سیره اهل بیت علیه‏السلام در برابر هجمه فرهنگی دشمنان بیمه کرده و مصون نگاهدارند. البته در این زمینه نیاز به هدایت و راهنمایی دارند که علماء دین و مسئولین فرهنگی کشور باید آنها را هدایت کرده و رهبری جوانان را در مبارزه با تهاجم بر عهده بگیرند. با توجه به موارد فوق، از آنجا که اصحاب مهدی (عج) در زمان ظهور از جوانان هستند نقش جوانان را در مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان دین دو چندان می‏نماید و وظیفه سنگینی بر دوش جوانان منتظر گذاشته شده است تا به یاری حق با مصون نگاهداشتن جامعه اسلامی در عصر غیبت از چپاول دشمنان، زمینه را برای ظهور حجت حق مهیا سازند.


 

به امید آن روز


 

[1] خورشید شهادت، مجموعه مقالات سومین سمینار امام حسین علیه‏السلام و فرهنگی پاسداری. مقاله پاسداری از ارزشها در برابر تهاجم فرهنگی سید مهدی بزرگی، ص 41.

[2] فرهنگ جامعه‏شناسی عمومی، ص 41.

[3] مدرسی،محمدتقی، نگرشی نو بر اندیشه‏ی اسلامی، ترجمه حمید رضا آژید، ناشر بنیاد پژوهشهای اسلامی ص 57-56. [4] همان، ص 43.

[5] حکیمی، محمد رضا. خورشید مغرب، دفتر نشر فرهنگ اسلامی 1364، ص 239.


[6] همان، ص 268. [7] مجله صبح، مهر 75، شماره‏ی 62، ص 9.

[8] حکیمی، محمد رضا، پیشین ص 240.

[9] سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور، مجله مسجد، شماره 16 ص 7.


[10] اختری، عباسعلی؛ نقش انتظار در سیر تاریخ، موسسه امام المهدی، ص 22.

[11] حکیمی، محمد رضا، پیش ص 272.


[12] نهج البلاغه،نامه 47.


پژوهش : محمد حسین نوبخت و میثم عطایی

  • محمدحسین نوبخت

نظرات  (۲)

  • سید علی خامنه ای
  • با سلام خدمت همه برادران
    خداوند یاریتان نماید.
    یا علی
  • امیر علی راد
  • خیلی وبلاگ جالب و جذابی است اگه میشه آموزش ساختن اون رو هم بگید
    دم همتون گرمممممممممممممممممممممممم
    خیلی عالی کار کردین

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی